Spørgsmål og svar
Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte vores kundeservice hvis du har andre spørgsmål.
Ofte Stillede Spørgsmål
Her finder du svar på de mest ofte stillede spørgsmål og svar.
Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte vores kundeservice hvis du har andre spørgsmål.
Hvordan opretter jeg en ordre?
Ordrer modtages kun på www.byangele.dk
1. Du lægger de ønskede varer lægges i kurven. Husk at vælge de rigtige størrelser, se evt. størrelsesguide. Du kan hele tiden følge, de varer har lagt i indkøbskurven, som ligger øverst i højre hjørne på siden. Når du trykker på indkøbskurven kan du fjerne en vare, ved at trykke fjern under antal og du kan gå tilbage på siden og tilføje varer til din indkøbskurv.
2. Gå derefter til kassen. Her udfylder du felterne og vælger din leveringsmetode. Du kan vælge at få din pakke til pakkeshop eller som hjemmelevering. Ved valg af pakkeshop indtastes dit postnummer, så du kan vælge en pakkeshop i dit område.(Der kan opstå situationer, hvor fragtselskabet leverer til en anden pakkeshop pga. pladsproblemer).
By Angele har følgende fragtmetoder:
- GLS til pakkeshop
- GLS til privatadressen
- Postnord til pakkeshop
- Postnord til privatadressen
- GLS til Pakkeshop Sverige
- GLS Hjemmelevering til Sverige
- Postnord pakkeshop til Sverige
- Postnord Hjemmelevering - Sverige
3. Når du har udfyldt alle felterne og valgt betalingsmetode, skal du tryk godkend og betal.
4. Derefter gennemføres betalingen som sidste trin. Dine kortoplysninger overføres sikkert, via en krypteret SSL- By Angele anvender NETS, Clearhause samt Mobilpay webshoppen kan der betales med Dankort, Visakort, Visa Electron, Mastercard, Viabill, Forbrugsforeningskort samt Mobile Pay.
5. Når betalingen er gennemført, vil du modtage en ordrebekræftelse i din E-mail.
OBS: Vær opmærksom på at indtaste korrekt mailadresse samt at din ordrebekræftelsen kan lande i din spamindbakke.
Betalingsmuligheder
Der kan betales med Dankort, Visakort, Visa Electron, Mastercard, Mobile Pay, Viabill, KLARNA samt Forbrugsforeningskort.
Leveringstid
By Angele pakker din ordre indenfor 1-2 hverdage, hvorefter pakken sendes med den leveringsmetode du har valgt.
Leveringstiden er normalt 2-4 hverdage, afhængig af dit valg af leveringsmetode.
Du er altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 25338854 eller mail kundeservice@byangele.dk, hvis du har en ordre som haster.
Forudbestilling
Det er ikke muligt at lave en ordre på en varer, der er på lager, på samme ordre som en
forudbestilling. Det vil sige, at forudbestilte varer skal laves på en ordre samt varer, som er på lager
og kan leveres med det samme, skal laves på en anden ordre for sig.
Hvis du har bestilt en eller flere andre varer sammen med din forudbestilte vare/varer, vil disse først
blive sendt, når den/de forudbestilte varer er på lager.
Hvis en vare står til forudbestilling betyder det, at varen ikke er på laget p.t., men at vi har bestilt
den hjem fra vores leverandør. Varen kan derfor først leveres, når vi har fået den hjem på lageret.
Vi vil altid skrive, hvornår varen forventes ankommet på lageret fx i uge 12
Pengene for din bestilling bliver ikke hævet, før varen/varerne afsendes. Hvis du anvender et
debitkort som betalingsmiddel, fx MasterCard, vil beløbet stå som reserveret på dit kort
Hvordan anvender jeg min rabatkode?
Du indløser din rabatkode ved at gå til kassen og indtaste din rabatkode i feltet ved Indløs kupon/gavekort. Tryk derefter på Indløs kupon/gavekort og rabatten fratrækkes. Vær opmærksom på, at der kan være tilfælde fx ved rabatter m.m., hvor det ikke er muligt at anvende en rabatkode samtidig
Kan jeg ændre adresseoplysninger på min ordre?
Dette er ikke muligt hvis ordren er kørt igennem.
Er det muligt at annullere en ordre?
Det er kun muligt at annullere en ordre, såfremt denne ikke er ekspederet. Kontakt By Angele på mail:kundeservice@byangele.dk eller på telefon: +45 25338854 og husk at have ordrenummeret klar. Hvis ordren er ekspederet kan denne ikke annulleres, da den så er fremsendt.
Får jeg en ordrebekræftelse?
Ja, så snart din ordre er gennemført, bliver der sendt en ordrebekræftelse til din E-mail, så derfor skal du sikre dig du har skrevet korrekte mail oplysninger i din bestilling. Såfremt du ikke kan finde din ordrebekræftelse i din indbakke, så kig under uønsket post, da denne kan ligge der.
Får jeg en faktura?
Ja, i det øjeblik din ordre bliver afsendt, får du tilsendt en faktura til din E-mail.
Hvad koster fragten?
Fri fragt for bestillinger til Danmark med GLS Pakkeshop ved køb over 500,00 kr. Fri Fragt til Sverige ved bestillinger på 800,00 kr. eller derover
- GLS til pakkeshop 39,00 kr.
- GLS til privatadressen 59,00 kr.
- Postnord til pakkeshop 49,00 kr.
- Postnord til privatadressen 65,00 kr.
- GLS Pakkeshop til Sverige 55 DKK
- GLS hjemmelevering til Sverige 69 DKK
- Postnord pakkeshop til Sverige 79,95 DKK
- Postnord hjemmelevering Sverige 109.95 DKK
Hvordan ved jeg min pakke er ankommet?
Du får en besked på SMS samt E-mail fra transportøren.
Kan jeg få penge tilbage, hvis den vare jeg har købt kommer på udsalg
Nej, desværre ikke. Vi refunderer ikke differencen mellem normalprisen og tilbudsprisen.
Må jeg prøve strømperne, Decoy Shapewear Body - Brief /Trusserne?
Nej, det må du desværre ikke. Da de produkter vi sælger er sarte produkter samt af hygiegnemæssige årsager, kan vi desværre ikke tage produkter retur, der har været åbnet. Årsagen til dette er, at værdiforringelsen ved brudt emballage er 100%, hvilket betyder at vi ikke kan gensælge produkterne. Dette er også en sikkerhed for dig som kunde, at de produkter du modtager er helt nye og ikke har været åbnet/prøvet af andre.
Hvad hvis jeg modtager en forkert vare?
Modtager du forkerte varer, bedes du kontakte By Angele på telefon +45 25338854 eller på mail kundeservice@byangele.dk
Husk at oplyse dit ordrenummer for hurtigere behandling.
Vi vil derefter sende dig den rigtige vare samt en returlabel hurtigst muligt.
Reklamation
Ved modtagelse af ordren skal varerne straks kontrolleres. Hvis indholdet er beskadiget, eller hvis du har en defekt vare, du mener er dækket af reklamationsretten, skal du kontakte os med det samme. Send din reklamation til os pr. mail, vedhæft en kopi af din faktura , billede dokumentation samt en udfyldt returblanket, dette sendes til kundeservice@byangele.dk
Det er meget vigtigt, at du grundigt beskriver, hvori reklamationen består, også selvom du har været i kontakt med By Angele enten via mail eller pr. telefon.
Hvis vi vurderer, at reklamationen er berettiget, vil fejlen blive udbedret, eller du vil få tilsendt en ny vare fragtfrit.
Du skal ikke sende varen retur til By Angele uden du har hørt fra By Angele først og varen kan ikke sendes retur med den returlabel der er vedlagt i pakken. Du får tilsendt en speciel returlabel til tilbage sendelsen af den defekte vare når vi har vurderet denne ud fra din mail.
Kan jeg ombytte mine varer?
Desværre kan vores systemikkehåndtere ombytninger. Du skal derfor returnere din vare som beskrevet under returnering og foretage en ny bestilling af de ønskede varer.
Hvad betyder ONESIZE
Ved vores onesize tøj, er de angivne størrelser vejledende. For at vurdere om du kan passe tøjet, anbefaler vi derfor altid, at du måler dig selv og sammenligner med de mål, der er angivet på den pågældende vare.
Smykker
By Angele's smykker er består hovedsageligt af Crystal, Brass, Zinc, Stainless Steel, Plating, Zircon, synthetic leather, pearls and leather.
Der ud over har By Angele også smykker der er af Sterling Silver 925. Det vil fremgå tydeligt af varerne, at de er af Sterling Silver 925.
Smykkerne er nikkel- og blyfri, produkterne hos By Angele overholder EU love og regler herom.
Dine smykker holder bedre jo mere du passer på dem. Opbevar ikke dine smykker i et smykkeskrin,
hvor der er fare for at de rasler sammen og filtrer sig ind i hinanden. Belægningen på smykkerne
påvirkes af parfume, vand, alkohol, sved, kosmetik m.m. Der kan ved påvirkning af disse faktorer komme en kemisk reaktion i metaller, som er med til at slide på belægningen. Vi anbefaler derfor, at du ikke har smykkerne på når du dyrker sport, sover eller bader. Slidtage anses derved ikke for en produktionsfejl. Når eller hvis du har brug for at rense dine smykker, brug da en blød klud og lunken vand, så holder de længere
Hvor lang tid har jeg til at returnere en ordre?
Du har altid 14 dages fuld returret fra den dag, din pakke er leveret.
Såfremt vi ved særlige lejligheder, såsom julehandel m.v. forlænger returretten ud over de almindelige 14. dage, vil returnerede varer refunderes som et tilgodebevis (såfremt de almindelige 14. dages returret er overskredet). Dog skal disse varer være mærket med en længere bytteret fra By Angele.
Skal jeg give besked om returnering?
Du skal sende os en besked om returnering på mail: kundeservice@byangele.dk
Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.
Returretten bortfalder hvis plombering på trusser, strømper og strømpebukser er brudt.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage og med hængemærker.
Hvis den originale emballage mangler eller hængemærker er fjernet, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Sender du varer retur til os der ligger i en æske, bedes varens oprindelige æske ligeledes være i original stand. Det vil sige, at æsken bedes tilbageleveres i samme stand som ved modtagelsen. Denne må eksempelvis ikke ødelægges, når denne åbnes (æskerne kan åbnes ved at fjerne evt. tape forsigtigt og derefter åbne denne ved den oprindelige åbning) må ej heller tapes til ved forsendelse, hvis du vil være sikker på at kunne får det fulde beløb refunderet. Overholdes dette ikke, fratrækkes beløbet for den værdiforringelse det har medført.
Såfremt returfristen på de 14 dage er overskredet - vil pakken kunne afhentes ved By Angele eller pakken kan sendes retur til kunden på kundens regning og ingen penge refunderet.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder)
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Har du i forbindelse med et køb accepteret at få en af varerne gratis, skal du også tilbagelevere den sammen med din ordre ellers vil du blive opkrævet for prisen af den pågældende gratis vare udsalgspris, da værdien af gaven betragtes som en generel rabat, fordelt på hele beløbet på købstidspunktet. Ved annullering eller returnering (helt/delvist) skal gaven sendes retur til os. Såfremt gaven ikke medsendes, vil der ske en modregning af gavens værdi i det tilgodehavende beløb, inden dette refunderes. Hvis du har opnået en mængderabat, og herefter fortryder en del af købet og ikke længere lever op til betingelsen for at opnå mængderabatten, vil du ikke længere have krav på værdien af rabatten. Hvis du har opnået fri fragt og tilbageleverer en del af dit køb, så det samlede køb kommer under fri fragt beløbet, fratrækkes forsendelsesfragten for vores billigste leveringsform (39,00 kr.) dit returbeløb..
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Når vi har modtaget dine varer retur, tilbagebetaler vi hurtigst muligt det beløb, du har til gode hos os. Der kan gå mellem 5-10 hverdage før vi behandler din returnering Vi sender dig en bekræftelse per e-mail, så snart vi har gennemført tilbagebetalingen. Der kan derefter gå 2-30 dage, før pengene fremgår af din konto. Det kommer an på, hvilken aftale du har med din bank og kortudsteder.
Vi betaler beløbet tilbage til den samme konto, du brugte ved dit køb.
Bemærk: En returnering tager mellem 5-10 hverdage (man-fre). Du modtager en e-mail med bekræftelse på retur- og refunderingsbekræftelse, når din returnering er afsluttet.
Hvis du har betalt for hele din ordre med et gavekort/gavekode, udsteder vi et nyt gavekort/gavekode til dig på restbeløbet, dog fratrukket returomkostninger, såfremt du har anvendt vores returlabel.
Hvis købet blev foretaget med en kombination af et gavekort og et andet betalingsmiddel, tilbagebetaler vi pengebetalingen først. Hvis der stadig er et beløb tilbage, vil du modtage et nyt gavekort, der dækker restbeløbet, fratrukket returomkostninger, såfremt du har anvendt vores returlabel.
Såfremt vi ved særlige lejligheder, såsom julehandel m.v. forlænger returretten/bytteretten ud over de almindelige 14. dage, vil returnerede varer refunderes som et tilgodebevis (såfremt de almindelige 14. dages returret er overskredet). Dog skal disse varer være mærket med en længere bytteret fra By Angele.
Såfremt du returnerer en del af din ordre, hvor du har betalt fragt, refunderes fragten for levering ikke
Ved ViaBill som betalingsvalg: Det skyldige beløb kan alene betales med frigørende virkning til ViaBill, som fremsender en særskilt opkrævning til din e-mail. Betaling kan ikke ske ved modregning af krav, der udspringer af andre retsforhold
Afhenter du ikke din pakke inden for tiden eller nægter du modtagelse af pakken, vil vi modregne de reelle returneringsomkostninger vi bliver pålagt af fragtfirmaet.
Ved ViaBill som betalingsvalg: Det skyldige beløb kan alene betales med frigørende virkning til ViaBill, som fremsender en særskilt opkrævning til din e-mail. Betaling kan ikke ske ved modregning af krav, der udspringer af andre retsforhold
Klarna faktura
Denne betalingsservice tilbydes i samarbejde med Klarna Bank AB. Betalingsfristen er 14 dage fra levering af varerne.
Klarna Invoice er kun tilgængelig, hvis der er en positiv kreditvurdering. Som en del af bestillingsprocessen og håndteringen af din ordre,
vi videresender derfor dine oplysninger til Klarna for adresse- og kreditverifikation. Vi kan kun tilbyde de betalingsmetoder, der er tilgængelige baseret på kredittjekket.
Generel information om Klarna og deres brugsbetingelser kan findes på klarna.com.
Når du vælger denne betalingsmetode, indgår du en direkte aftale med Klarna, som er underlagt KLARNAS VILKÅR OG BETINGELSER FOR KLARNA FAKTURA OG FORTROLIGHEDSPOLITIK.
Hvis du ikke accepterer Klarnas generelle vilkår og privatlivspolitik, skal du bruge en alternativ betalingsmetode.
Hvad koster det at sende retur?
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind.
Det er muligt at oprette en retur pakkelabel på By Angele's side. Du finder den under "Informationer - Print returlabel". Du betaler selv for returporto, som koster 49,00 kr, som du betaler ved bestilling af returlabel.
Send retur som pakke, der kan spores direkte til By Angele, Hammershusvej 4, 4370 St. Merløse.
By Angele tager ikke imod pakker der sendt med almindelig post og ej heller pakker der er sendt til en pakkeshop eller pakker sendt pr. efterkrav. Der er ikke mulighed for at aflevere returpakker personlige på adressen, disse skal sendes.
Varens stand ved retur
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Dette betyder at du må prøve vareren på samme måde, som hvis du handlede i en fysisk butik. Hvis der er nogen former for makeup, lugte, pletter mm. på tøjet, vil vi lave en modregning for den pågældende værdiforringelse.
Hvis dette ikke er overholdt, bliver varen betragtet som brugt og i en forringet værdi og du vil derfor ved fortrydelse få en mindre del eller ingenting tilbage af købsbeløbet, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage. By Angele forbeholder sig retten til at vurdere varens stand ved returnering.
Retur og emballage
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage og med hængemærker.
Hvis den originale emballage mangler eller hængemærker er fjernet, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Sender du fodtøj retur til os, bedes skoenes oprindelige æske ligeledes være i original stand. Det vil sige, at skoæsken bedes tilbageleveres i samme stand som ved modtagelsen. Denne må eksempelvis ikke tapes til ved forsendelse, hvis du vil være sikker på at kunne får det fulde beløb refunderet. Overholdes dette ikke, fratrækkes beløbet for den værdiforringelse det har medført.
Sender du varer retur til os der ligger i en æske, bedes varens oprindelige æske ligeledes være i original stand. Det vil sige, at æsken bedes tilbageleveres i samme stand som ved modtagelsen. Denne må eksempelvis ikke ødelægges, når denne åbnes (æskerne kan åbnes ved at fjerne evt. tape forsigtigt og derefter åbne denne ved den oprindelige åbning) må ej heller tapes til ved forsendelse, hvis du vil være sikker på at kunne får det fulde beløb refunderet. Overholdes dette ikke, fratrækkes beløbet for den værdiforringelse det har medført.
Du bør altid prøve fodtøj på et blødt underlag, da slidmærker ved tilbagelevering vil være en forringelse af varen.
Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor og tags og lignende er klippet over eller mangler ved tilbagelevering, vil vi betragte varen som brugt
hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet, kun får en del eller intet af købsbeløbet retur. .
Retur ved Særlige lejligheder fx jul
Såfremt vi ved særlige lejligheder, såsom julehandel m.v. forlænger returretten/bytteretten ud over de almindelige 14. dage, vil returnerede varer refunderes som et tilgodebevis (såfremt de almindelige 14. dages returret er overskredet). Dog skal disse varer være mærket med en længere bytteret fra By Angele. Dog kan varer, som er nedsat med 50% eller derover, ikke returneres ud over de normale 14 dages returfrist.
Ordre betalt med gavekode/tilgodebevis
Hvis du har betalt for hele din ordre med et gavekode/tilgodebevis, udsteder vi et nyt gavekode/tilgodebevis til dig på restbeløbet, dog fratrukket returomkostninger, såfremt du har anvendt vores returlabel.
Hvis købet blev foretaget med en kombination af et gavekode/tilgodebevis og et andet betalingsmiddel, tilbagebetaler vi pengebetalingen først. Hvis der stadig er et beløb tilbage, vil du modtage et nyt gavekode/tilgodebevis, der dækker restbeløbet, fratrukket returomkostninger, såfremt du har anvendt vores returlabel.
Rabatter og Returnering
Har du i forbindelse med et køb accepteret at få en af varerne gratis, skal du også tilbagelevere den sammen med din ordre ellers vil du blive opkrævet for prisen af den pågældende gratis vare udsalgspris, da værdien af gaven betragtes som en generel rabat, fordelt på hele beløbet på købstidspunktet. Ved annullering eller returnering (helt/delvist) skal gaven sendes retur til os. Såfremt gaven ikke medsendes, vil der ske en modregning af gavens værdi i det tilgodehavende beløb, inden dette refunderes. Hvis du har opnået en mængderabat, og herefter fortryder en del af købet og ikke længere lever op til betingelsen for at opnå mængderabatten, vil du ikke længere have krav på værdien af rabatten. Hvis du har opnået fri fragt og tilbageleverer en del af dit køb, så det samlede køb kommer under fri fragt beløbet, fratrækkes forsendelsesfragten for vores billigste leveringsform dit returbeløb.
Hvor længe tager en returnering?
Når vi har modtaget dine varer retur, tilbagebetaler vi hurtigst muligt det beløb, du har til gode hos os. Der kan gå mellem 5-10 hverdage før vi behandler din returnering Vi sender dig en bekræftelse per e-mail, så snart vi har gennemført tilbagebetalingen. Der kan derefter gå 2-30 dage, før pengene fremgår af din konto. Det kommer an på, hvilken aftale du har med din bank og kortudsteder.
Vi betaler beløbet tilbage til den samme konto, du brugte ved dit køb.
Bemærk: En returnering tager mellem 5-10 hverdage (man-fre). Du modtager en e-mail med bekræftelse på retur- og refunderingsbekræftelse, når din returnering er afsluttet.
Fragtomkostninger og retur
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger, såfremt hele ordren returneres (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder)
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Hvad sker der hvis jeg har sendt pakken retur men returfristen er overskredet?
Såfremt returfristen på de 14 dage er overskredet - vil pakken kunne afhentes ved By Angele eller pakken kan sendes retur til kunden på kundens regning og ingen penge refunderet.
Fortrydelsesfristen kan bortfalde
Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.
Returretten bortfalder hvis plombering på trusser, strømper og strømpebukser er brudt.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage og med hængemærker.
Hvis den originale emballage mangler eller hængemærker er fjernet, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Sender du varer retur til os der ligger i en æske, bedes varens oprindelige æske ligeledes være i original stand. Det vil sige, at æsken bedes tilbageleveres i samme stand som ved modtagelsen. Denne må eksempelvis ikke ødelægges, når denne åbnes (æskerne kan åbnes ved at fjerne evt. tape forsigtigt og derefter åbne denne ved den oprindelige åbning) må ej heller tapes til ved forsendelse, hvis du vil være sikker på at kunne får det fulde beløb refunderet. Overholdes dette ikke, fratrækkes beløbet for den værdiforringelse det har medført.
Retur og betalt med VIABILL
Ved ViaBill som betalingsvalg: Det skyldige beløb kan alene betales med frigørende virkning til ViaBill, som fremsender en særskilt opkrævning til din e-mail. Betaling kan ikke ske ved modregning af krav, der udspringer af andre retsforhold
Afhenter du ikke din pakke inden for tiden eller nægter du modtagelse af pakken, vil vi modregne de reelle returneringsomkostninger vi bliver pålagt af fragtfirmaet.
Ved ViaBill som betalingsvalg: Det skyldige beløb kan alene betales med frigørende virkning til ViaBill, som fremsender en særskilt opkrævning til din e-mail. Betaling kan ikke ske ved modregning af krav, der udspringer af andre retsforhold.
Hvilke adresse skal jeg sende pakken retur til?
Returadressen er:
By Angele, Hammershusvej 4, 4370 St. Merløse.
Mailadresse: kundeservice@byangele.dk telefon: +45 25338854
Jeg har glemt at afhente min pakke
Hvis du har glemt at afhente din pakke og denne sendes retur til By Angele, vil vi kontakte dig. Pakken afventer din besked omkring denne og refunderes ikke automatisk.
Vi kan gensende pakken, dog skal du betale for de ekstra udgifter der er forbundet med dette.
Såfremt du ikke ønsker pakken alligevel, skal du meddele os dette, hvorefter pakken refunderes, fratrukket returomkostninger samt de faktiske udgifter vi har haft i forbindelse med din pakke m.v.
Materialer og vask
Viskose:
Hvad er viskose?
- Viskose er lavet af træ, som man har opløst på samme måde, som hvis man skulle lave papir.Træet er spundet ud til.
Hvad skal du være opmærksom på i forhold til viskose?
Når det bliver vådt, så mister det op til 50% af sin tørre styrke. Derfor skal du være opmærksom på, at viskose i meget ringe grad kan tåle maskinvask. Tøj i viskose skal derfor altid vaskes i en vaskepose.
En anden ting, du skal være opmærksom på med viskose, er, at det krymper rigtig meget i vask. Det kan ikke undgås, men jo mere mekanisk bearbejdning det udsættes for, det for, jo mere vil det krympe. Hvis du fx vasker en kjole i viskose i håndvasken, så må du ikke gnubbe og rotere denne for meget for så vil den krympe meget mindre, end hvis kjolen blev vasket i en vaskemaskinge med rotering osv.
Tøjet krymper ikke på grund af temperatur, men på grund af den mekaniske bearbejdning.
Man får det pæneste resultat ved at lade viskose tørre på en bøjle, og det gør samtidig tøjet nemmere at stryge. Hvis det er en tung viskose style, anbefales dog at disse liggetørrer.
Stryg helst viskosen mens den stadig er fugtig og gerne på vrangen. Læg med fordel et viskestykke mellem strygejernet og viskosen, og anvend en temperatur på ca. 130 grader. Hvis du stryger den i tør tilstand, kan du evt. bruge lidt damp, sørg dog for at holde god afstand og brug et godt dampstrygejern. du skal gerne undgå damppletter. Det er bedst at dampe lyse tekstiler, da eventuelle damppletter ikke ses på de lyse farver. Damp er mere skånsomt end at stryge direkte på stoffet. Viskosen strækker sig når du stryger denne.
Viskose strækker sig også, når det bliver varmet af kropsvarmen og falder flot,på kroppen.
Hvilke fordele er der ved viskose?
- Man kan ånde i viskose, fordi det suger vand og damp, desuden tørrer det hurtigt.
Viskose bliver brugt til alt muligt forskelligt: Fx bliver det brugt til silkeefterligninger, når det er blankt, og til efterligninger af bomuld, når det er mat. Viskose har ikke nogen isoleringsevne.
Bomuld:
Hvad er bomuld?
- Bomuld er fibre fra en katos-plante, dette er en tropisk landbrugsafgrøde. Bomuld er et organisk materiale.
Fordele ved bomuld?
- Som udgangspunkt er bomuld et stærkt materiale, dette tåler vask godt, da det forstærkes i våd tilstand. Bomuld kan absorbere fugten og er derfor behageligt at have på. Man kan ånde i tøj der er lavet i bomul
Hvad skal jeg være opmærksom på med bomuld?
- I sig selv er bolumd ufleksibelt. Cowboybukser er for eksempel meget stive efter vask, så hvis man vil have bukser, der er mere elastiske, så skal man vælge nogen, hvor der også er tilsat elastan. I forbindelse med vask, skal du være opmærksom på, at selvom bomuld som udgangspunkt tåler høje temperaturer, så gælder det kun, hvis tøjet er hvidt. Hvis et materiale i bomuld er farvet, så afhænger den ideelle temperatur til vask nemlig ikke af bomuldsfibrene, men af farven.
Uld:
Hvad er uld?
- Uld er som udgangspunkt dyrehår fra fåret. Der findes også mange andre uldtyper fra fx geder, kaniner, lamaer, heste og moskusokser.
Hvilke fordele er der ved uld?
- Uld isolerer godt, da det laver en barriere mellem varme og kulde. Uld er også meget åndbart, mere end bomuld, så det er rigtig behageligt at have på. Uld er til en vis grad vandafvisende.
Hvad skal man være opmærksom på med uld?
- Uld, som bruges til beklædning, er for det meste blødt og lækkert, men der kan være dog være nogle uldtyper der kradser. Det skal du være opmærksom på, hvis du er meget sensitiv. Derudover skal tøj af uld, der ikke sidder direkte på kroppen, faktisk ikke vaskes, men du kan blot lufte dette, med mindre det er beskidt og har fået pletter. Din strik skal som udgangspunkt luftes lige så længe som du har haft denne på.
- Strømper og undertøj i uld, der sidder tæt på kroppen, skal vaskes. Husk at anvende et uldvaskemiddel og derudover at vaske tøjet skånsomt Uldfibre bliver svagere i vask. Tjek vaskelabelen.
Mohair:
Hvad er mohair?
- Mohair kommer fra mohairgeden og det er også en slags uld.
Skal man så behandle mohair, som man ville behandle uld?
- For mohair gælder de samme anbefalinger som beskrevet ved almindelig uld. Mohair er bare mere slidstærkt og smudsafvisende, end uld er.
Hør (linen):
Hvad er hør?
- Hør er ligesom bomuld plantefibre, bomuld er frøhår, og hør stængelfibre. Ud over at være et organisk materiale, så har hør intet med bomuld at gøre. Hørplanter vokser i tempererede områder, hvor bomuldsplanter som vokser i troperne. Hørfibre er stivere end bomuld. Hør har et udtryk af, at stoffet bliver mere blankt, når man har vævet det.
Hvilke fordele er der ved hør?
- Hørs kvalitet er, at det kan blive helt glansfuldt og papiragtigt.
Hør er også mere åndbart end bomuld. Hør fnugger heller ikke.
Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til hør?
- Hør er meget stift, og det kan krølle en del.
Tøj i hør skal vaskes skånsomt ved høj vandstand i maskinen, og sørg for ikke at tørretumble det.
Silke:
Hvad er silke?
- Silke er en meget lang og tynd fiber, som er rullet ud af kokon. Det er en puppe, som silkelarven laver. Silketråden består to tråde, som er limet sammen. Silke er to forskellige ting: Hvis man bare afhæfter tråden, får man råsilke, som består af garner, som der stadig er silkelim i. Hvis man ønsker den helt glatte, blanke, ensartede silke, så fjerner man silkelimen. Dette giver helt lange og glatte garner, som giver et blankt materiale, når man væver dem sammen.
Hvilke fordele er der ved silke?
- Der findes ikke andre naturmaterialer, der er ligeså blanke som silke. Silke er ideelt til festtøj. Silke kan laves til meget tynde materialersom kan give en meget smuk draperingsevne.
Silke er åndbart materiale og er meget behageligt at have på.
Hvad skal du være opmærksom på i forhold til silke?
- Silke i sig selv ermeget stærkt, men det skal vaskes skånsomt. Silke er meget tyndt i konstruktionen. Silke kan krølle, men let damp fra fx dit bad i badværelset kan rette folderne ud igen. Det har stoffet meget bedre af end at blive strøget eller dampet med en hånddamper. Hvis det er råsilke, kan det gå helt galt, hvis der kommer vanddråber på, for de kan være svære at fjerne.